چند درصد مهریه به دولت تعلق می گیرد؟

چند درصد مهریه به وکیل تعلق می گیرد؟
چند درصد مهریه به وکیل تعلق می گیرد؟
فوریه 25, 2023
آیا برای گرفتن مهریه وکیل لازم است؟
آیا برای گرفتن مهریه وکیل لازم است؟
مارس 12, 2023
نمایش همه

چند درصد مهریه به دولت تعلق می گیرد؟

چند درصد مهریه به دولت تعلق می گیرد؟

در این مقاله به این موضوع که چند درصد مهریه به دولت تعلق می گیرد؟می‌پردازیم:

پس از تنظیم و ارائه دادخواست دریافت مهریه به دادگاه، رسیدگی به پرونده و صدور حکم پس از پرداخت هزینه‌ی نسبتا جزئی امکان‌پذیر است. در واقع در این مرحله لازم است درصدی از مهریه به منظور تعلق به دولت به حساب دادگستری واریز شود. این درصد برابر با یک بیستم یا نیم عشر از کل مبلغ مهریه است. به عنوان مثال اگر مهریه خانمی برابر با ۱۰۰۰‌سکه طلا باشد و قیمت سکه در زمان به اجرا گذاشتن مهریه برابر با ۲۰۰ هزار تومان باشد، لازم است به منظور رسیدگی به پرونده مبلغی برابر با 10 میلیون تومان به حساب دولتی واریز نماید.

برای اطلاع از قیمت مشاوره و یا وکالت مطالبه مهریه،وکالت مطالبه نفقه،وکالت طلاق توافقی و … با کارشناسان سایت نسرین جعفری تماس بگیرید.0912639284502636517617

اگر زنی توان پرداخت نیم عشر از مهریه را نداشته باشد راهکار چیست؟

با وجودی که مبلغ اخذ شده به عنوان یک بیستم مهریه پس از صدور حکم نهایی و قطعی شدن آن، از مرد گرفته و به زن عودت داده می‌شود، اما ممکن است تهیه‌ی این مبلغ در ابتدا برای زن امکان‌پذیر نباشد. در چنین شرایطی این امکان برای زن فراهم است تا در صورت معرفی دو شاهد به دادگاه از پرداخت این مبلغ صرف نظر نماید. در واقع این شهود باید پیش از صدور حکم قطعی در مورد عدم توانایی مالی زن برای تهیه این مبلغ در دادگاه شهادت دهند.

در این صورت مبلغ مورد نظر پس از قطعی شدن حکم و دریافت مهریه از مرد توسط دادگاه از مرد دریافت می‌شود.

نکته قابل توجه در این مرحله، محاسبه‌ی نیم عشر مورد نظر براساس قیمت روز سکه است. در واقع در صورت افزایش قیمت سکه در طی این مدت، نیم عشر مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل ذکر در این زمینه در مورد تفاوت در تصمیمات دادگاه برای پذیرش یا رد اعسار است. در واقع برخی محاکم درباره مهریه‌‌‌های دارای مبلغ بالا، اعسار زن را نمی‌پذیرند و او را ملزم به پرداخت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =

09126392845