اثبات مالکیت در فروش مال غیر

مجازات کلاهبرداری ملکی
مجازات کلاهبرداری ملکی
جولای 26, 2023
وکیل کلاهبرداری ملکی
وکیل کلاهبرداری ملکی
نوامبر 9, 2023
نمایش همه

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

فروش اموال دیگری بدون رضایت و اجازه‌ی مالک، مطابق با قانون جرم تلقی می‌شود و مشمول مجازات است. بنابراین مالکانی که از این اقدام متضرر شده باشند، می‌توانند برای احقاق حق شامل پس گرفتن مال و مطالبه خسارت به طرح شکایت و اقامه دعوا اقدام کنند.

در این میان اقامه دعوا و پیگیری و صدور حکم دادگاه به نفع متضرر، نیاز به اثبات مالکیت بر مال توسط شاکی دارد. بنابراین در این مطلب قصد داریم در مورد اثبات مالکیت در فروش مال غیر و روش‌های آن صحبت کنیم.

برای اطلاع از هزینه وکیل مهریه در کرج،بهترین وکیل نفقه و وکیل طلاق توافقی … با کارشناسان سایت نسرین جعفری تماس بگیرید.09126392845-02636517617

منظور از اثبات مالکیت چیست؟

اولین گام در اثبات جرم فروش مال غیر توسط متهم، اثبات مالکیت شاکی در مورد مال فروش رفته یا منتقل شده است. گام بعدی شامل اثبات فروش مال توسط متهم به غیر می‌باشد.

طبق قوانین کشور، مالکیت به معنای حق عینی بر مال شامل اموال منقول و غیرمنقول است. این حق برای مالک، در نظر گرفته شده است و توسط قانون به رسمیت شناخته می‌شود. اثبات مالکیت در دادگاه نیز به معنای ثابت کردن حق عینی و مالکیتی است که شخص مدعی در مورد مال مورد نزاع دارد.

اثبات مالکیت در فروش مال غیر چگونه است؟

همان‌گونه که اشاره شد، فروش مال غیر در نظام حقوقی ایران به عنوان جرم شناخته می‌شود. این جرم دارای ابعاد کیفری و حقوقی است. ولی طرح دعوا برای اثبات فروش مال غیر یک دعوای کیفری محسوب می‌شود. بنابراین پس گرفتن مال توسط فرد متضرر و مجازات مجرم با رسیدگی توسط دادگاه نیاز به ارائه مستندات و ادله قابل قبول دارد. در این میان دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند مالکیت شخص مدعی را اثبات کند.

دلایل اثبات مالکیت

از جمله بهترین این دلایل می‌توان به سند رسمی اشاره کرد. بنابراین در صورت دارا بودن سند مالکیت رسمی توسط مدعی یا شاکی در این پرونده کیفری و ارائه آن به دادگاه، اثبات مالکیت در فروش مال غیر به بهترین روش انجام می‌شود.

پس از سند رسمی دومین دلیلی که می‌تواند برای دادگاه قانع کننده باشد، اسناد عادی دال بر مالکیت از جمله مبایعه نامه عادی یا برگ صلحنامه عادی است.

دلایل بعدی می‌تواند شامل ارائه آگهی‌های فروش منتشر شده توسط فروشنده یا اسناد مورد جعل واقع شده به دادگاه باشد.

به علاوه در صورت وجود و دسترسی به قرارداد خرید و فروش میان خریدار و فروشنده، می‌توان با ارائه آن به دادگاه به عنوان دلیل محکمه پسند دیگری به منظور احراز وقوع جرم فروش مال غیر استفاده کرد.

یکی دیگر از روش‌های اثبات فروش مال در دادگاه، استفاده از شهادت شهود است. این مورد نیز می‌تواند در کنار سایر مستندات تاثیر زیادی در احراز مالکیت شاکی بر مال فروش رفته به غیر داشته باشد.

در نهایت در صورت اثبات احراز مالکیت توسط دادگاه در صورت وجود سایر شرایط لازم، رأی مقتضی صادر خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثبات مالکیت در فروش مال غیر هستید، می‌توانید از مشاوره حقوقی با وکلای متخصص استفاده کنید. به علاوه برای اثبات مالکیت در فروش مال غیر نیز می‌توانید از وکلای حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید تا از ابتدا تا انتهای مسیر به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =

09126392845