مجازات کلاهبرداری ملکی

فروش مال غیر با قولنامه
فروش مال غیر با قولنامه
ژوئن 7, 2023
اثبات مالکیت در فروش مال غیر
اثبات مالکیت در فروش مال غیر
آگوست 30, 2023
نمایش همه

مجازات کلاهبرداری ملکی

مجازات کلاهبرداری ملکی

امروزه به دلیل مشکلات و شرایط موجود در کشور میزان کلاهبرداری در حال افزایش است. در این میان یکی از سنگین‌ترین انواع کلاهبرداری، کلاهبرداری ملکی شناخته می‌شود. کلاهبرداری ملکی شامل اعمال فریبکارانه در زمان انجام معاملات مربوط به مسکن و مانند آن است. این معاملات می‌تواند خرید و فروش، رهن و اجاره و غیره را شامل شود. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد روش‌ها و مجازات کلاهبرداری ملکی هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

برای اطلاع از هزینه و کالت کلاهبرداری اینترنتی،کلاهبرداری ساده،کلاهبرداری مال غیر و … با کارشناسان سایت نسرین جعفری تماس بگیرید.

منظور از جرم کلاهبرداری ملکی چیست؟

پیش از توضیح جرم کلاهبرداری ملکی، بهتر است به تعریف کلی جرم کلاهبرداری بپردازیم. منظور از کلاهبرداری، مطابق با ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، انجام اعمال متقلبانه مانند حیله و فریب برای تصاحب مال دیگران است. کلاهبرداری نوعی جرم به شمار می‌آید و  مشمول مجازات جرم کلاهبرداری تعیین شده توسط قانون می‌شود.

بنابراین، منظور از جرم کلاهبرداری ملکی، ارتکاب اعمال متقلبانه و فریب در انجام معاملات ملکی به گونه‌ای است که به تصاحب ملک دیگران یا منافع حاصل از آن منجر شود.

انواع روش‌های کلاهبرداری ملکی کدامند؟

پیش از بررسی مجازات کلاهبرداری ملکی، لازم است با انواع روش‌های قابل اجرا در این نوع کلاهبرداری آشنا شویم. چنین اطلاعاتی علاوه بر کاهش احتمال گرفتار شدن در دام این کلاهبرداران، به شناسایی جرم و مجازات آن هم کمک می‌کند. متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری ملکی شامل موارد زیر است.

– کلاهبرداری ملکی توسط دفتر املاک جعلی

بسیاری از کلاهبرداران با ایجاد دفاتر مسکن غیر قانونی و فاقد مجوز به اقدامات فریبکارانه دست می‌زنند. حتی برخی دفاتر املاک که قبلا دارای مجوز بوده‌اند، ولی در حال حاضر مجوزشان باطل شده، کماکان به فعالیت می‌پردازند که این مورد نیز مستعد کلاهبرداری می‌باشد. از جمله رایج‌ترین این نوع کلاهبرداری ملکی، استفاده از افراد همدست و معرفی آن‌ها به عنوان فروشنده ملک است. این افراد به فروش یک ملک به قیمت پایین‌تر به چندین نفر اقدام می‌کنند و پس از انجام معامله و دریافت بخشی از قیمت ملک، ناپدید خواهند شد. بنابراین در زمان مراجعه به دفاتر املاک لازم است مجوزهایی مانند پروانه ثبت و غیره را مورد بررسی قرار دهید.

– کلاهبرداری ملکی با استشهاد و اسناد جعلی

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری ملکی استفاده از اسناد و مدارک جعلی از قبیل مبایعه نامه، سند و غیره است. بنابراین در صورت معامله با مبایعه نامه حتما پیش از امضا مفاد آن را به طور کامل مطالعه کنید. هم‌چنین پیش از بررسی کد رهگیری اسناد در سامانه‌ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، از پرداخت هرگونه مبلغی خودداری نمایید. نکته بعدی تطبیق اطلاعات موجود در این سامانه با مدارک هویتی مالک است.

– کلاهبرداری ملکی توسط وعده وام و تسهیلات بانکی

این نوع کلاهبرداری شامل انتشار آگهی‌ با وعده وام‌های کم‌بهره یا تسهیلات بانکی، و جلب اعتماد قربانیان از طریق جعل سربرگ ادارات و دفاتر دولتی است. جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی با بررسی سایت رسمی شرکت یا موسسه و استعلام از بانک مورد نظر در مورد صحت تبلیغات امکان‌پذیر است.

– کلاهبرداری ملکی از طریق عدم امکان بازدید از ملک

هرگز بدون بازدید از ملک نسبت به معامله آن اقدام نکنید. برخی مشاورین املاک با بهانه عدم اجازه بازدید از ملک و نشان دادن واحدی مشابه با واحد مورد نظر در همان ساختمان، مشتری را به پرداخت مبلغ معامله تشویث می‌کنند. ولی چنین قراردادهایی در بسیاری از موارد با مشکل مواجه می‌شود و به طور کلی این روش معامله احتمال کلاهبرداری را افزایش می‌دهد.

– کلاهبرداری ملکی با فروش ملک نیمه‌ساز

یکی دیگر از روش‌های معمول در کلاهبرداری ملکی، دریافت سرمایه افراد به بهانه پیش‌فروش آپارتمان‌های نیمه‌ساز و ارائه اسناد و قراردادهای جعلی و بدون کد رهگیری است. به طور کلی به دلیل این‌که مطابق با قانون فعلی، ثبت قانونی پیش‌فرو‌ش‌ها انجام نمی‌شود، امکان دریافت و استعلام کد رهگیری در این نوع معاملات وجود ندارد. به همین دلیل امکان کلاهبرداری در این روش بالا است. در بسیاری موارد آپارتمان‌ها به چند نفر فروخته شده و تحویل داده نمی‌شوند.

سایر انواع کلاهبرداری ملکی شامل روش‌های کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک است. این موارد را در ادامه مرور می‌کنیم:

– رهن و اجاره یک ملک به صورت همزمان به چند نفر

– رهن و اجاره ملک با ارائه سند جعلی

– رهن و اجاره ملک با استفاده از وکالت‌نامه جعلی

– رهن و اجاره ملک با استفاده از وکالت‌نامه منقضی شده

– رهن و اجاره ملک در اینترنت

راهکارهای جلوگیری از گرفتار شدن در دام چنین کلاهبرداری‌هایی نیز دریافت و استعلام کد رهگیری موجود در قرارداد، بررسی اسنادی مانند سند و وکالت‌نامه از نظر جعلی نبودن و مدت اعتبار، بازدید از ملک مورد نظر و عدم واریز بیعانه برای رهن و اجاره اینترنتی است.

مجازات کلاهبرداری ملکی چیست؟

مطابق با ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، هرکس با حیله و کلاهبرداری اقدام به دزدیدن یا به دست آوردن اموال شخص دیگر اعم از وجه و مال یا اسناد و حواله و مشابه آن کند، در واقع مرتکب جرم شده است. بنابراین محکوم به رد مال به صاحب آن و  حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جریمه نقدی معادل مال تصاحب کرده خواهد شد.

بنابراین مجازات کلاهبرداری ملکی شامل تحویل و تسلیم ملک یا ثمن معامله و پرداخت جریمه نقدی معادل ارزش آن و هم‌چنین حبس است.

به علاوه در صورتی که کلاهبردار از ابزارهایی مانند تبلیغات عمومی در رسانه‌های گروهی شامل رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجلات یا سخنرانی در مجامع  عمومی یا انتشار آگهی‌ یا معرفی خود به عنوان کارمند نیروهای مسلح و غیره در کلاهبرداری و ارتکاب جرم استفاده کند، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده، محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس به میزان دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل وجهی که با کلاهبرداری به دست آورده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

09126392845