نحوه مطالبه نفقه توسط زوجه

سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی
سوالات قاضی در دادگاه طلاق توافقی
اکتبر 24, 2022
نمونه وکالت مطالبه مهریه
نمونه وکالت مطالبه مهریه
نوامبر 20, 2022
نمایش همه

نحوه مطالبه نفقه توسط زوجه

نحوه مطالبه نفقه

نفقه در معنای لغوی به معنای خرج یا معاش است. به طور کلی نفقه زن شامل هزینه‌های زندگی است که اهم آن‌ها نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه‌های بهداشتی درمانی هستند. در این بحث بنا داریم تا نحوه مطالبه نفقه توسط زوجه را به طور جامع مورد بررسی قرار دهیم.

روش‌های مختلف اقدام برای مطالبه نفقه| نحوه مطالبه نفقه

هزینه‌های مشمول نفقه عموما برای معاش و گذران زوجه در طول زندگی در نظر گرفته شده‌اند که پرداخت آن به عهده شوهر یا زوج است و میزان آن به طور متغیر و با توجه به شأن زوجه و عرف و عادت منطقه و وضع مالی مرد تعین می‌شود. در قانون ایران مطالبه نفقه به دو شیوه متداول توسط وکیل یا خود زوجه صورت می‌گیرد. در ادامه به شرح کامل این دو روش می‌پردازیم.

برای اطلاع از قیمت مشاوره و یا درخواست مشاوره با کارشناسان سایت نسرین جعفری تماس بگیرید.

09126392845-02636517617

نحوه مطالبه نفقه از طریق اقامه دعوای حقوقی

چنانچه زوجه قصد داشته باشد برای مطالبه نفقه خود اقدام نماید می‌بایست این کار را از طریق اقامه دعوی حقوقی در مراجع صالحه قضایی انجام دهد. اقامه دعوی در این مورد ابتدا از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با موضوعیت مطالبه نفقه و ذکر تاریخ دقیق پرداخت نشدن نفقه صورت می‌گیرد.

پس از آنکه زوجه در این خصوص اقدام به ثبت دادخواست نمود، این موضوع با شماره و ردیف قضایی خاص به شعبه مربوطه ارجاع می‌شود. پس از برگزاری جلسه یا جلساتی که توسط مرجع قضایی با حضور طرفین صورت می‌پذیرد، موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده می‌شود.

هر گاه بررسی و تحقیقات کامل در مورد درخواست داده شده در خصوص نفقه به اتمام رسید، در صورت لزوم، کارشناس قضایی رأی خود را به محکومیت زوج مبنی بر پرداخت نفقه (با میزان مشخص) می‌دهد.

نحوه مطالبه نفقه از طریق طرح شکایت کیفری

شکایت کیفری معمولا برای اشخاصی که از فعل انفاق به افراد واجب‌النفقه مانند زوجه و فرزندان سر باز زده و از آن امتاع می‌ورزند، مجازاتی را طبق قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته و این افراد را مشخصا مجرم و مرتکب به جرم تلقی می‌کند.

نحوه مطالبه نفقه در این موارد بدین گونه است که ابتدا زوجه می‌بایست برای طلب نفقه به دادسرای محل زندگی مشترک مراجعه نموده و شکوائیه خود را که مبنی بر ترک انفاق تنظیم شده تحویل مقام قضایی دهد. در صورتی که تحقیقات توسط ضابط قضایی و در کلانتری به سرانجام رسید، آنگاه حکم به مجازات زوج داده خواهد شد.

کلام آخر

همانگونه که در سطور فوق اشاره شد، زوج موظف است که نفقه را تا روز طلاق به همسر خود پرداخت کند. این موضوع نمی‌تواند نافی آن شود که زن مشغول به کار است و برای خود کسب معاش می‌کند و بنابراین زوج به این بهانه از پرداخت نفقه سر باز زند. چرا که پرداخت نفقه به زوجه در شمول وظایف مهم مرد قرار گرفته و زوج می‌بایست نسبت به پرداخت آن متعهد باشد.

چنانچه زوجه بدون عذر موجه قانونی اقدام به ترک منزل کند ناشزه به حساب می‌آید و در این  صورت حقی برای دریافت نفقه از مرد نخواهد داشت. پیشنهاد می‌شود در این خصوص حتما با یک وکیل آگاه مشورت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

09126392845