مطالبه نفقه فرزند

نمونه وکالت مطالبه مهریه
نمونه وکالت مطالبه مهریه
نوامبر 20, 2022
غارسی
غارسی چیست؟
ژانویه 12, 2023
نمایش همه

مطالبه نفقه فرزند

مطالبه نفقه فرزند

درباره مطالبه نفقه فرزند بیشتر بدانیم

مطالبه نفقه فرزند از اموری است که در هنگام بروز مشکلاتی از جمله طلاق و جدایی والدین به میان خواهد آمد. بر اساس قانون چنانچه فرزند اعم از دختر یا پسر زیر هفت سال سن داشته، حضانت او بر عهده مادر بوده و در این مدت مخارج زندگی و نفقه فرزند و یا فرزندان نیز بر عهده پدر آن‌ها است. نفقه فرزندان و پرداخت هزینه‌های زندگی آنان از بدو تولد تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی در پسران و در دختران تا هنگام ازدواج بر عهده پدر خواهد بود. همچنین در صورت ادامه تحصیل فرزندان ذکور وظیفه تامین مخارج آن‌ها نیز بر عهده پدر است.

برای اطلاع از قیمت مشاوره و یا انجام وکالت مطالبه نفقه،وکالت مطالبه مهریه،وکالت طلاق توافقی و سایر موارد کیفری نظیر کلاهبرداری و … با سایت نسرین جعفری تماس بگیرید.

09126392845-02636517617

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

چنانچه پدر دارای استطاعت مالی بوده و از پرداخت نفقه فرزندان خودداری نماید، بر اساس قانون تا حداکثر شش ماه حبس برای وی تعیین خواهد شد. همچنین این مدت بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده بین ۳ تا ۶ ماه متغیر است. برای مطالبه نفقه مربوط به گذشته نیاز به اثبات بوده و در این صورت مادر می‌تواند بر طبق دستور دادگاه، اقدام به دادخواست مطالبه نفقه فرزند نماید. بر اساس این دادخواست حکم مربوط به مطالبات نفقه از گذشته تا زمان حاضر تعیین و صادر خواهد شد. مدارکی که برای دریافت نفقه فرزند مورد نیاز است عبارتند از هرگونه تعهدات و استشهادات که در گذشته صادر شده‌ و به مرحله اجرا نرسیده‌اند. همچنین اقرار و اعتراف پدر در این حوزه اثباتی برای ادعای فوق خواهد بود.

بعد از فوت پدر پرداخت نفقه فرزند بر عهده چه کسی خواهد بود؟

چنانچه پدر فوت شده و یا استطاعت مالی لازم را برای پرداخت نفقه نداشته باشد، پرداخت نفقه فرزند و یا فرزندان بر عهده اجداد پدری خواهد بود. همچنین در صورت فوت اجداد پدری و یا عدم استطاعت مالی آن‌ها، مادر مکلف به پرداخت نفقه فرزند است.  در صورتی که مادر نیز قادر به پرداخت نفقه نباشد، پرداخت هزینه‌های فرزند بر عهده اجداد مادری و پدری وی خواهد بود. بر اساس قانون همان‌طور که افراد فوق بعد از فوت فرزند از او ارث می‌برند در پرداخت نفقه و حق حضانت نیز، تکالیفی را بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

09126392845